top of page
Szerző képeFanni Faragó

The Age of Propaganda


Mostani írásom címe egy könyv címe. (Magyarul: A rábeszélőgép/Anthony Pratkanis és Elliot Aronson). Miért írok róla?


Egész szakmai múltamban a meggyőzésről, annak kommunikációs eszközeiről és mindenekelőtt a tisztességes szemléletről igyekeztem szólni különféle vezetők számára.

Mi a különbség a tisztességes meggyőzés és a rábeszélés, illetve propaganda között? Számomra az a legfontosabb, hogy a meggyőzés informálás, egy szolgálat a másik számára, szabadon hagyva a döntést az elfogadásról. Még akkor is, ha egyébként, mint a vezetésben sokszor, maga a döntés kötelező. Ez elsőre talán ellentmondásnak látszik, de nem az. Ha a végrehajtás a munkabérért cserébe kötelező is, akkor is el tudom fogadni, hogy a véleményed más.

A rábeszélés (tömegméretben propagandának hívjuk) igyekszik elvenni a döntést a befolyásolttól. Nem elégszik meg a döntés érvényesítésével, becsap, hogy úgy látszon: te akartad.


A könyv célja, hogy megtanítson felvértezni magunkat a hamis, félrevezető rábeszéléssel és a propagandával szemben. Megismertet az alapjában véve mindig ismétlődő eszközökkel, hogy felismerjük a módszert és ennek segítségével, mögé látva megértsük a közlő szándékát. Hogy a zseniálisnak látszó kommunikáció esetleg nem is tisztességes, csupán egyszerű, könyvből tanulható eszközökkel végzett becsapással van dolgunk.

Érdemes elolvasni!

Tóth Tamás

Comentários


bottom of page